Poradnik dla studenta badacza

WSKAZANIA DLA STUDENTÓW SŁUŻĄCE ROZWIJANIU MYŚLENIA KRYTYCZNEGO:

  

I/ Reguły krytycznej dyskusji (Pratkanis i Aronson, 2003; Tavris i Wade, 2008, s. 30-35):

 

  1. Stawiaj pytania, wyrażaj zdziwienie, identyfikuj problemy, zauważaj błędy w rozwiązaniach.
  2. Określ problem (sprecyzuj problem za pomocą maksymalnie jasnych kategorii).
  3. Unikaj argumentacji emocjonalnej, szukania wymówek i obwiniania innych, oceniania. Chroń jednostki przed personalnymi atakami i krytyką, zwłaszcza jeśli reprezentują odmienny i mniejszościowy punkt widzenia.
  4. Sprawdź dowody. Zbadaj, jakie argumenty popierają, a jakie falsyfikują przyjętą hipotezę. Stosuj zasadę brzytwy Ockhama: „ostatecznym celem jest znalezienie wyjaśnienia, które tłumaczy najwięcej faktów przy jak najmniejszej liczbie warunków”, ale bądź ostrożny z przedwczesnym odrzuceniem alternatywnych wyjaśnień. Po zebraniu pewnej liczby sugestii możesz zadać pytania oceniające i sondujące, np. Do czego prowadziłoby takie rozwiązanie? Czy nie mylę się w swoich założeniach dotyczących problemu? Jakie są zalety i wady propozycji?
  5. Rozważaj inne interpretacje. Nie uznawaj pierwszej odpowiedzi, którą usłyszałeś za ostateczną, przeanalizuj inne rozwiązania, np. Co powinno być wzięte pod uwagę? Co możemy jeszcze zrobić? Twoim celem powinno być zrozumienie różnic poglądów i próba ich uzgodnienia.
  6. Bądź ostrożny wobec przeświadczeń i tendencyjności. Oceń, w jaki sposób przeświadczenia i emocje wpływają na sądy i wnioski.
  7. Unikaj uproszczeń. Poszukuj dowodów. Nie formułuj generalizacji na podstawie jednostkowych sytuacji; identyfikuj stereotypy.
  8. Zaakceptuj brak pewności. Nie oznacza to jednak, że możesz żyć bez klaryfikacji własnych wartości i przekonań czy podstaw wiedzy.

 

II/ Zasady, wskazówki i przestrogi jak NIE planować i NIE prowadzić zajęć

  1. Nie infantylizuj treści i zadań.
  2. Nie hamuj aktywności poznawczej dziecka.
  3. Nie pytaj o to, co dla dzieci jest jasne i oczywiste.
  4. Nie twórz sztucznych sytuacji.

 


10 PRZYKAZAŃ MŁODEGO NAUKOWCA

AMBICJA

BADANIA

CZYTANIE

DYSKUSJA

EMPATIA

FALSYFIKACJA-FINEZJA

GRUPA

HIPOTEZY

INSPIRACJA

JAKOŚĆ

KRYTYKA

LICZBY

ŁATWOŚĆ MYŚLENIA

MĄDROŚĆ

NAUKA

ORYGINALNOŚĆ

PYTANIA

REFLEKSJA

SAMODZIELNOŚĆ

TWÓRCZOŚĆ

UWAŻNOŚĆ

WERYFIKACJA

ZABAWA

 


 

JAK PROWADZIĆ BADANIA NAUKOWE?

POSZUKUJ

CZYTAJ!

WERYFIKUJ !

MYŚL KRYTYCZNIE !