Poczet Dydaktyków Chemii

Dr hab. RYSZARD M. JANIUK - kierownik Pracowni Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Przedstawiciel Polskiego Towarzystwa Chemicznego w zespole ds. nauczania chemii Europejskiej Federacji Towarzystw Chemicznych, przewodniczący Komisji ds. Edukacji Przyrodniczej polskich towarzystw: Biochemicznego, Chemicznego, Fizycznego, Geograficznego i Przyrodników.

Autor od początku swojej pracy zawodowej poszukiwał sposobów, które wpływałyby na poprawę efektywności nauczania chemii. Ma w tym zakresie bogaty dorobek naukowy. Jest doskonale zorientowany w osiągnięciach światowej dydaktyki chemii. Prowadzi zajęcia na studiach podyplomowych dla nauczycieli chemii i przyrody, jest wykładowcą na kursach dokształcania i doskonalenia nauczycieli przedmiotów przyrodniczych. Zaangażowany w działalność związaną z poprawą stanu nauczania przedmiotów przyrodniczych; współpracuje w tym zakresie z MENiS, gdzie jest m.in. ekspertemds. oceny podręczników szkolnych i środków dydaktycznych.W swoich badaniach zajmuje siê procesem nauczania i uczenia się teorii chemicznych, roli wiedzy chemicznej w zintegrowanym kształceniu przyrodniczym oraz przygotowaniem zawodowym nauczycieli chemii. Autor publikacji naukowych z tego zakresu, a także podręczników do nauczania chemii. 

Nagrody i wyróżnienia: nagrody: Rektora Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej i Ministra Edukacji Narodowej.

Praca doktorska: Doktorat [1979] Badania nad funkcją modeli w nauczaniu chemii na przykładzie zagadnień elektrochemicznych, Wydział Matematyki, Fizyki i Chemii Uniwersytetu Łódzkiego

Habilitacja: Habilitacja [2006] Wpływ badań w dziedzinie dydaktyki chemii na zmiany w kształceniu chemicznym, Wydział Chemii UMCS

Działalność naukowa i społeczna: 

wiceprzewodniczący Zarządu Sekcji Dydaktycznej Polskiego Towarzystwa Chemicznego

przedstawiciel PTChem. w Sekcji Edukacji Chemicznej European Association for Chemical and Molecular Sciences

przewodniczący  Komisji ds. Edukacji Przyrodniczej przy Towarzystwach Biochemicznym, Chemicznym, Fizycznym, Geograficznym i Przyrodników im. M. Kopernika

członek  Komitetu Głównego Olimpiady Chemicznej oraz sekretarz Komitetu Okręgowego Olimpiady Chemicznej w Lublinie

Pełnione funkcje:

rzeczoznawca MEN ds. oceny podręczników szkolnych i środków dydaktycznych

członek komitetów redakcyjnych czasopism:

„Journal of Baltic Science Education"

“Revista de Educación en Ciencias (Journal of Science Education)

Journal of Mathematics, Science and Technology Education - EURASIA

„Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej”

W latach 1987 - 1995 Kierownik Studiów Podyplomowych dla Nauczycieli

Współpraca zagraniczna:

wykonawca projektu CROSSNET (Crossing Boundaries in Science Teacher Education); którego koordynatorem jest Instytut Edukacji Przyrodniczej, Kilonia, Niemcy

Kierunki badań naukowych:

proces uczenia się chemii;

funkcje teorii i modeli teoretycznych w nauczaniu i uczeniu się chemii;

trudności poznawcze w uczeniu się chemii

zastosowanie środków dydaktycznych w nauczaniu chemii

problemy związane ze zintegrowanym nauczaniem przedmiotów przyrodniczych

unowocześnianie metod kształcenia nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.

Najważniejsze książki: 

R. M. Janiuk, L. Pawłowski (red.) [1986]. Ochrona środowiska w nauczaniu i wychowaniu. Wyd. UMCS Lublin.

R. M. Janiuk, B. Gocłowska (red. nauk.). [1988]. Perspektywy rozwoju i współpracy dydaktyk przedmiotów przyrodniczych. Wyd. UMCS, Lublin.

R. M. Janiuk (red.). [1991]. Unowocześnianie kształcenia w zakresie chemii. Wybór prac badawczych wykonanych w ramach RPBP.III.30. Wyd. UMCS Lublin.

R. M. Janiuk, B. Gocłowska (red.). [1991]. Metodologia badań w dydaktykach przedmiotów przyrodniczych. Wyd. UMCS Lublin

R. Janiuk, K. Skrok. [1994]. Chemia i my. Podręcznik dla klasy 7 szkoły podstawowej. WSiP, Warszawa.

R. Janiuk, K. Skrok. [1994]. Chemia i my. Zeszyt dla ucznia klasy 7 szkoły podstawowej. Semestr pierwszy. WSiP, Warszawa.

R. Janiuk, K. Skrok. [1994]. Chemia i my. Zeszyt dla ucznia klasy 7 szkoły podstawowej. Semestr drugi. WSiP, Warszawa.

R. Janiuk, K. Skrok. [1994]. Chemia 7 i my. Książka nauczyciela szkoły podstawowej - komentarz metodyczny. WSiP, Warszawa.

R. M. Janiuk [1994] Optymalizacja funkcji teorii i modeli teoretycznych w nauczaniu chemii. Wyd. UMCS, Lublin. 

R. Janiuk, K. Skrok. [1995]. Chemia i my. Podręcznik dla klasy 8 szkoły podstawowej. WSiP, Warszawa.

R. Janiuk, K. Skrok. [1995]. Chemia i my. Zeszyt dla ucznia klasy 8 szkoły podstawowej. Semestr pierwszy. WSiP, Warszawa.

R. Janiuk, K. Skrok. [1995]. Chemia i my. Zeszyt dla ucznia klasy 8 szkoły podstawowej. Semestr drugi. WSiP, Warszawa. 

R. Janiuk, K. Skrok. [1996]. Chemia 8 i my. Książka nauczyciela szkoły podstawowej - komentarz metodyczny. WSiP, Warszawa. 

R. Janiuk (red.). [1996]. Research in Chemical Education and its Influence on Teaching Chemistry at School. Proceedings of III-rd European Conference on Research in Chemical Education. Lublin- Kazimierz. Poland, September 25-29, 1995.

A. Bogdańska-Zarembina, A. Burewicz, R. M. Janiuk, K. Skrok, J. Sobczak [1996]. Program nauczania dla szkoły podstawowej. Chemia. WSiP, Warszawa.

A. Bogdańska-Zarembina, A. Burewicz, R. M. Janiuk, Z. Kluz, E. I. Matusewicz, J. Sobczak [1997]. Program nauczania dla szkoły średniej. Chemia. WSiP, Warszawa.

R. M. Janiuk (red.). [1997]. Science and Technology Education for Social and Economic Development. Proceedings of Second Symposium IOSTE Central and East European Countries. Lublin, s. 1-126.

R. M. Janiuk (red.nauk.) [1998] - Proceedings of Symposium "Education of Science Teachers", Nałęczów, 16-18 October 1998.

R. M. Janiuk, K. Skrok [1999]. Chemia i my. Podręcznik gimnazjum. WSiP S.A. Warszawa.

R. M. Janiuk, K. Skrok [1999]. Chemia i my. Zeszyt gimnazjalisty 1. WSiP S.A. Warszawa.

R. M. Janiuk, K. Skrok [1999]. Chemia i my. Książka nauczyciela. WSiP S.A. Warszawa.

A. Burewicz, R. M. Janiuk, K. Skrok, J. Sobczak [1999]. Chemia i my. Gimnazjum, Program nauczania. WSiP S.A. Warszawa.

R. M. Janiuk, K. Skrok [2000]. Chemia i my. Zeszyt gimnazjalisty 2, WSiP S.A., Warszawa.

R. M. Janiuk (red.) [2002]. Społeczne znaczenie  wiedzy przyrodniczej. Wydawnictwo  UMCS, Lublin.

R. M. Janiuk, E. Samonek-Miciuk [2004]. (red słowo wstępne). Proceedings of the 11th IOSTE Symposium, “Science and Technology Education for a Diverse World – dilemmas, needs and partnerships”, Lublin, Poland

opracowała Dominika Malik