Poczet Dydaktyków Chemii

Zofia Jolanta Kloc

Starszy wykładowca Pracowni Dydaktyki Chemii UMCS.             

Zatrudniona w Zakładzie Dydaktyki Chemii Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie od 1 października 1984roku.  Nauczyciel – metodyk z dużym doświadczeniem zawodowym. Autorka wielu publikacji o charakterze naukowym i metodycznym, zbiorów zadań testowych dla uczniów szkół podstawowych. Od 1995 roku  pełni funkcję Kierownika Studium Podyplomowego dla Nauczycieli przedmiotów przyrodniczych przy UMCS.

Pani doktor Kloc pełniła na wspomnianej uczelni też takie funkcje: Sekretarz Sekcji Dydaktycznej Oddziału Lubelskiego PTCh, współorganizator konkursu dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych „Rok przed maturą”, egzaminator państwowy egzaminu maturalnego z chemii, opiekun praktyk studenckich, pełnomocnik Dziekana ds. realizacji umowy z III LO im. Unii Lubelskiej w Lublinie, koordynator Wydziału Chemii VII Lubelskiego Festiwalu Nauki   Zaangażowana była też w pracy na rzecz środowiska nauczycielskiego w ramach Sekcji Dydaktyki Chemii przy PTCh w Lublinie. Uczestniczyła w pracach zespołu powołanego przez MEN przygotowującego program kształcenia ścieżki międzyprzedmiotowej z zakresu ochrony środowiska.

We wrześniu ub. roku w Lublinie i Kazimierzu ekipa Janiuka z zorganizowała międzynarodową konferencję naukową nt. badań i dydaktyki chemii. Uczestniczyło w niej 120 naukowców z 27 krajów Europy, Ameryki Łacińskiej, a także USA, Brazylii i RPA. Była to pierwsza w Polsce konferencja międzynarodowa z dydaktyki chemii o takim zasięgu. Dr Ryszard Janiuk przewodził komitetowi organizacyjnemu, a jako sekretarz wspierała go dr Zofia Kloc. Obradom patronowało Polskie Towarzystwo Chemiczne oraz UMCS, gospodarz równoczesnego zjazdu PTCH. Obok prof. dr. hab. Andrzeja Burewicza, dr Ryszard Janiuk reprezentował Polskę również w składzie międzynarodowego komitetu naukowego. Dorobek konferencji ocenił profesor M. Gagan z Federacji Europejskich Towarzystw Chemicznych podkreślając jej naukowe walory i wzorową organizację.

Na uczelni pani doktor prowadzi zajęcia z dydaktyki chemii dla studentów dziennych, zajęcia z chemii ogólnej, oraz dydaktykę chemii na studiach podyplomowych. Zofia Kloc zajmuje się badaniem uwarunkowań i efektywności kształcenia chemicznego, badaniem osiągnięć studentów I roku chemii z chemii ogólnej, kształceniem nauczycieli przedmiotów przyrodniczych oraz zagadnieniami ochrony środowiska w kształceniu chemicznym.

23 października 2007 podczas uroczystej inauguracji roku akademickiego 2007/2008  dr Zofia Jolanta Kloc otrzymała najwyższe resortowe wyróżnienie - Medal Komisji Edukacji Narodowej. Kolejne wyróżnienie to nagroda Rektora kategorii I. dla zespołu z Zakładu Dydaktyki Chemii za współpracę ze środowiskiem szkolnym i promocję w nim Wydziału Chemii i Uniwersytetu – 2010.

W 1959 roku ukończyła Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida w zespole szkół w Kietrzu.  W 1992 roku obroniła doktorat Preparatyka i właściwości 3-nitroftalanów pierwiastków ziem rzadkich na Wydziale Chemii UMCS w Lublinie. 

Książki:

  1. Z. Kloc, J. Dymara - Chemia i my. Zbiór testów sprawdzających dla klas 7 i 8. Warszawa 1995.
  2. J. W. Dymara, Z. J. Kloc. Chemia i my. Testy sprawdzające dla klas 7 i 8. WSiP, Warszawa 1998
  3. J. Berecka, A. Borkowska, E. Bytniewska-Rozwód, Z. Kloc. Chemia. Nowa Matura 2005. Zakres podstawowy i rozszerzony. Testy dla ucznia liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2005.
  4. J. Berecka, A. Borkowska, E. Bytniewska-Rozwód, Z. Kloc. Chemia. Nowa matura 2005. Zakres podstawowy i rozszerzony. Suplement dla nauczycieli liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2005.
  5. J. Berecka, A. Borkowska, E. Bytniewska-Rozwód, Z. Kloc. Chemia. Nowa Matura 2006. Zakres podstawowy i rozszerzony. Testy dla ucznia liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2005.
  6. J. Berecka, A. Borkowska, E. Bytniewska-Rozwód, Z. Kloc. Chemia. Nowa matura 2006. Zakres podstawowy i rozszerzony. Suplement dla nauczycieli liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, Gdynia 2005. 

Artykuły i komunikaty:

  1. Z. Kloc. Właściwości sorpcyjne gleb a ochrona środowiska naturalnego. V Wiosenna Szkoła Dydaktyki Chemii w Karpaczu, 1987
  2. M. Jurak, Z. Kloc. Propozycja szczegółowego  rozkładu materiału nauczania działu: „Związki chemiczne w żywieniu” w klasie VIII. VI Wiosenna Szkoła Dydaktyki Chemii w Karpaczu, 1989
  3. Z. Kloc, M. Jurak. Aktywizujące metody nauczania podczas realizacji wybranych zagadnień z działu klasy VIII „Związki chemiczne w żywieniu”.VI Wiosenna Szkoła Dydaktyki Chemii w Karpaczu, 1989
  4. M. Jurak, Z. Kloc. Budowa chemiczna skorupy ziemskiej jako przykład korelacji wiedzy z chemii i geografii. Materiały Dorocznego Zjazdu Naukowego PTChem. Sekcje III i VIII. Szczecin 1990
  5. W. Brzyska, Z. Kloc. Kompleksy lantanowców ciężkich z kwasem 3-nitroftalowym. Materiały Dorocznego Zjazdu Naukoweego PTChem., Sekcje I-VII. Szczecin 1990
  6. W. Brzyska, Z. Kloc. Preparatyka i właściwości 3-nitroftalanów Mn(II), Co(II), Ni(II), Cu(II), Zn(II) i Cd(II). Materiały Dorocznego Zjazdu Naukowego PTChem, Kraków 1991
  7. Z. Kloc. Wpływ motywacji na przebieg procesu uczenia się chemii. Materiały Dorocznego Zjazdu Naukowego PTChem. Białystok 1992
  8. Z. Kloc, J. Dymara. Wybrane fragmenty filmu "Ratujmy naszą planetę" na lekcjach chemii. Materiały II Ogólnopolskiej Konferencji Ochrona środowiska w nauczaniu i wychowaniu. Lublin 1993
  9. Z. Kloc. Co motywuje uczniów do uczenia się chemii. Materiały Dorocznego Zjazdu Naukowego. Toruń 1993
  10. Z. Kloc. Motywacje w nauczaniu chemii. Materiały VIII Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii. Ekologiczne znaczenie wody. Borowice 1993, Wyd. OFEK, Jelenia Góra. Opublikowano w 1994
  11. Z. Kloc, J. Dymara - Chemia i my. Testy w: Chemia 7 i my. Książka nauczyciela. R.M. Janiuk, K. Skrok. WSiP, Warszawa, 1994.
  12. Z. J. Kloc. Propozycja realizacji haseł programowych związanych z glebą w szkole podstawowej. Materiały IX Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii. Sobieszewo. Czerwiec 1995
  13. Z. Kloc, J. Dymara. Jak zaznajamiać uczniów klasy VII z zagadnieniami związanymi z rodzajami i sposobami usuwania zanieczyszczeń wód naturalnych. Sympozjum Ochrona środowiska w nauczaniu szkolnym. UMK, Toruń 6-9 września 1995
  14. Z. Kloc, J. Dymara. Zagadnienia ochrony środowiska na lekcjach chemii w szkole podstawowej. Sympozjum Ochrona środowiska w nauczaniu szkolnym. UMK, Toruń 6-9 września 1995
  15. Z. Kloc, J. W. Dymara. Propozycja zadań testowych do sprawdzania osiągnięć uczniów z chemii w klasie 7 i 8. Zjazd Naukowy PTChem i SITPChem. Lublin 25-28.09. 1995
  16. J. Dymara, R. M. Janiuk, Z. J. Kloc, K. Skrok. Problemy związane ze zintegrowanym nauczaniem przedmiotów przyrodniczych. Materiały Dorocznego Zjazdu PTChem i SITPChem, Poznań 1996
  17. J. Dymara, R. M. Janiuk, Z. Kloc, K. Skrok - Projekt zmodernizowanego programu zajęć z dydaktyki chemii. Materiały Dorocznego Zjazdu Naukowego PTCh, Poznań 1996
  18. J. Dymara, R. M. Janiuk, Z. Kloc. Problems related to integrated teaching of science subjects. Science and Technology Education for Social and Economic Development. Proceedings of Second Symposium IOSTE Central and East European Countries, Lublin, 1997 str. 25-27
  19. J. Dymara, R. M. Janiuk, Z.J. Kloc. Egzamin z metodyki nauczania chemii. Materiały Dorocznego Zjazdu PTChem i SITPChem(XL), Gdańsk 1997
  20. Z. J. Kloc, J. W. Dymara. Wybrane zagadnienia ochrony środowiska w programie zajęć z metodyki nauczania chemii. II Ogólnopolskie Sympozjum "Ochrona środowiska w nauczaniu szkolnym", Toruń 1997, s. 161-163
  21. J. W. Dymara, R. M. Janiuk, Z. J. Kloc, K. Skrok. Testing of Practical Skills as an Element of the Methods of Chemistry Teaching Examination. Book of Abstracts 1st European Conference in Chemical Education (ECCE) Budapest, Hungary 25-29 August, 1998 s. 112
  22. R. M. Janiuk, Z. J. Kloc, J. W. Dymara. The Syllabus of the Methods of Chemistry Teaching Classes. Book of Abstracts 1st European Conference in Chemical Education (ECCE) Budapest, Hungary 25-29 August, 1998 s. 122
  23. Z. J. Kloc, J. W. Dymara, R. M. Janiuk Integrated Laboratory and Seminar Classes on Methods of Chemistry Teaching. Book of Abstracts 1st European Conference in Chemical Education (ECCE) Budapest, Hungary 25-29 August, 1998 s. 123
  24. R. M. Janiuk. Z. J. Kloc, M. Zielnik. Świadomość ekologiczna uczniów szkół podstawowych. Materiały  Dorocznego Zjazdu PTChem. i SITPChem, (XLI) 14-18 września, Wrocław 998., s. 304
  25. Z. Kloc, A. Żołnacz, R. M. Janiuk, "Integracja wiedzy o węglu i jego związkach". XI Szkoła Problemów Dydaktyki Chemii, Polska chemia w Unii Europejskiej, Kiekrz, 1999 r., s. 318
  26. Z. J. Kloc. Doświadczenia chemiczne związane z zagadnieniami ochrony środowiska dla uczniów gimnazjum. w: Materiały Jubileuszowego Zjazdu Naukowego, Łódź 10-15.09.2000 S-13, s. 248
  27. Z. J. Kloc. Stawianie pytań – strategia dydaktyczna prowadząca do efektywnego nauczania i uczenia  się. Materiały XLIV Zjazdu Naukowego PTChem i SITPChem, Katowice 2001
  28. Z.J. Kloc. Studia Podyplomowe z Chemii dla Nauczycieli absolwentów studiów przyrodniczych. w: Materiały Sympozjum Naukowo-Dydaktycznego (Lublin 2000) „Społeczne znaczenie wiedzy przyrodniczej”. Wyd. UMCS Lublin 2002, s. 103-105
  29. Z. Kloc, K. Skrok. Praktyki przedmiotowo-metodyczne w opinii studentów chemii. w: Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej (Kraków 2000). „Kształcenie praktyczne przyszłych nauczycieli nowoczesnej szkoły”. Wyd. Naukowe AP, Kraków 2002, s. 167-171
  30. J. Dymara, R. M. Janiuk, Z. Kloc, A. Kamińska-Ostęp, K. Skrok. Kształcenie umiejętności zawodowych przyszłego nauczyciela chemii. w: Materiały XLV Zjazdu Naukowego PTChem i SITPChem, Kraków 2002
  31. R. M. Janiuk, Z. J. Kloc. Chemia w życiu codziennym – propozycja ćwiczenia z metodyki nauczania chemii. w: Materiały XLV Zjazdu Naukowego PTChem i SITPChem, Kraków 2002, s. 1028
  32. J. Dymara, R. M. Janiuk, Z. Kloc, K. Skrok. Sylwetka zawodowa nauczyciela chemii. w: Materiały XLVI Zjazdu Naukowego PTChemi SITPChem. Lublin, 15-18.09.2003.  s. 1080
  33. A. Z. Augustyniak, Z. J. Kloc. Lekcja chemii w pracowni konserwatorskiej jako podsumowanie wiedzy dotyczącej zastosowania związków nieorganicznych w życiu codziennym.  w: Materiały XLVI Zjazdu Naukowego PTChem. i SITPChem. Lublin, 15-18.09.2003. s. 1076
  34. J. W. Dymara, R. M. Janiuk, Z. J. Kloc, K. R. Skrok. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli chemii w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Sbornik prednasek z mezinarodni konference konane 20-22 kvetna 2003 v Roznove pod Radhostem. Pregradualni priprava a postgradualni vzdelavani ucitelu chemie. Ostrava 2003
  35. Z. J. Kloc. Zagadnienia życia codziennego w programie ćwiczeń z metodyki nauczania chemii. Sbornik prednasek z mezinarodni konferencekonane 20-22 kvetna 2003 v Roznove pod Radhostem. Pregradualni priprava a postgradualni vzdelavani ucitelu chemie. Ostrava 2003, Czechy, s. 189-193
  36. J. Z Augustyniak, Z. J. Kloc. Rozwijanie zainteresowań uczniów chemią. Materiały Zjazdowe Tom III, XLVII Zjazd PTChem i SITPChem, Wrocław, 2004
  37. Z. J. Kloc. Zagadnienia ochrony środowiska w programie zajęć z metodyki nauczania chemii na Wydziale Chemii UMCS w Lublinie. Materiały międzynarodowej konferencji DIDCHEM, Rajecke Teplice, Bratislava 2004, Słowacja, s. 84-87.
  38. Z. Kloc, J. Berecka, A. Borkowska, E. Bytniewska-Rozwód. Kształcenie umiejętności tworzenia interpretowania informacji w kontekście nowego egzaminu maturalnego z chemii. Materiały XLVIII Zjazdu Naukowego PTChem.  i SITPChem., Poznań (2005)S11-P18.
  39. Z. Kloc, Z. Rzączyńska. Osiągnięcia studentów I roku z chemii ogólnej a wymagania egzaminacyjne nowej matury. Materiały XIII Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii, Sucha Beskidzka. (2006) 144-147.
  40. Z. Kloc. Umiejętności studentów I roku chemii w zakresie rozwiązywania zadań rachunkowych z chemii ogólnej. Materiały XLIX Zjazdu Polskiego Towarzystwa Chemicznego i Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego, Gdańsk (2006) 270.
  41. Z. J. Kloc. Wyniki egzaminu maturalnego z chemii studentów I roku studiów chemicznych a ich osiągnięcia z chemii ogólnej. Aktuálne trendy vo vyučovani prirodovedných predmetov. ScienEdu, Bratislava 28-30 Maj 2007, s. 223-226.
  42. Z. Kloc, Z. Rzączyńska. Studies of knowledge standard in general chemistry of the first year chemistry students. Proceedings of the 2nd European Variety in Chemistry Education. Charles University, Faculty of Science, Prague 2007, s. 276-280.
  43. J. Berecka, Z. J. Kloc. Materiały służące upoglądowieniu nauczania chemii przygotowane we współpracy z uczniami. Materiały 50 Zjazdu PTChem i SITPChem, Toruń 2007, S10-CL-11.
  44. Z. Kloc, Z. Rzączyńska. Badanie opanowania wybranych zagadnień z chemii ogólnej przez studentów I roku chemii. Materiały 51 Zjazdu PTChem i SiTPChem, Opole 2008, S10-KS-04.
  45. Z. Kloc. Badania poziomu wiedzy z chemii ogólnej studentów I roku. Materiały IX Konferencji: Nowe wyzwania dydaktyki chemii, 25-27.04. 2008, Ciążeń k. Poznania,   s. 236-239.
  46. Z. J. Kloc. Doskonalenie kompetencji nauczycielskich w ramach studiów podyplomowych. Sbornik prednasek z mezinarodni konference. „Aktualni aspekty pregradualni pripravy a postgradualniho vzdelavani ucitelu chemie”. Ostrawa (2010) 146-150.
  47. A. Kamińska-Ostęp, Z. J. Kloc. Multimedia presentation „useful chemistry” as a form of chemical knowledge popularization. Book of Abstracts DidSci, 4th International Conference Research in Didactics of the Science, Pedagogical University of Kraków, Kraków (2010) 55.
  48. Z. J. Kloc. Research results of achievements in general chemistry by the first year students. Book of Abstracts DidSci, 4th International Conference Research in Didactics of the Science, Pedagogical University of Kraków, Kraków (2010) 60.
  49. Z. J. Kloc. Osiągnięcia z chemii ogólnej studentów I roku w świetle prowadzonych badań. Research in Didactics of the Science (monograph), Pedagogical University of Kraków, Kraków (2010) 204-207.
  50. A. Kamińska-Ostęp. Z. J. Kloc, Wzbudzanie zainteresowań chemią poprzez ukazywanie użyteczności wiedzy chemicznej w życiu codziennym. Biologie.Chemie.Zemepis. Časopis pro výuku přirodovědných předmětů na základnich a śtřednich školách. Ročnik 20, čislo 3x, 2011, s. 63-67.
  51. J. W. Dymara, A. Kamińska-Ostęp, Z. J. Kloc, Rola praktyk przedmiotowo-metodycznych w przygotowywaniu studentów do pracy w zawodzie nauczyciela. Biologie.Chemie.Zemepis. Časopis pro výuku přirodovědných předmětů na základnich a śtřednich školách. Ročnik 20, čislo 3x, 2011, s. 109-112.
  52. Z.J. Kloc. Chemical Competition “One Year Before Matura Exam”. Research in Didactics of the Science (Book of Abstracts), Pedagogical University of Kraków, Kraków (2012) 59

opracowała Paulina Zaworska