Poczet Dydaktyków Chemii

Dr Anna Bogdańska Zarembina

urodziła się w latach trzydziestych XX wieku, zmarła w 1996. Została pochowana na Powązkach w Warszawie. Używała pseudonimów „Hanka”, „Szara Wilczyca”, „Nelka”. Była chemikiem z pasją pedagoga. Od lat 60 - tych uczyła chemii w nieistniejącej już Szkole Podstawowej i Liceum Ogólnokształcącym nr 43 im. Andrzeja Strugi w Warszawie. Była członkiem Związku Harcerstwa Polskiego. Dr Anna Bogdańska Zarembina pracowała również jako doradca metodyczny w Instytucie Kształcenia Nauczycieli, Centralnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, MEN. Z wielkim uporem poszukiwała nowych, lepszych, prostszych i ciekawszych sposobów przekazywanie młodzieży wiedzy o otaczającej nas materii, o prawach nią rządzonych i jej właściwościach. Dr Bogdańską Zarembinę nurtowały pytania jak pokazać i jak nauczyć podstaw chemii tak aby motywować uczniów do poznania tej stale rozwijającej się dziedziny nauki.

Swoją wiedzę zdobytą przez lata pracy i doświadczenia w dziedzinie dydaktyki i metodyki nauczania chemii, Dr Anna Bogdańska Zarębina chętnie dzieliła w swoich licznych publikacjach z innymi pedagogami. Współpracę z Wydawnictwami Szkolnymi i Pedagogicznymi rozpoczęła od artykułów w czasopiśmie przeznaczonym dla nauczycieli „Chemia w Szkole”, w którym od 1964 pełniła funkcję członka Komitetu Redakcyjnego. Do ważniejszych jej artykułów zaliczamy:

  1. Anna Bogdańska- Zarembina „Badanie przydatności szklonych audycji telewizyjnych”, Chemia w szkole, Warszawa, 1963
  2. Anna Bogdańska- Zarembina „O potrzebie badań w zakresie metodyki nauczania chemii”, Chemia w szkole ,Warszawa, 1964
  3. Anna Bogdańska- Zarembina „Model cząsteczki w procesie opanowywania pojęć chemicznych”, Chemia w szkole, Warszawa, 1965
  4. Anna Bogdańska- Zarembina „Nowe filmy o przygotowywaniu wody do przemysłu”, Chemia w szkole ,Warszawa, 1965
  5. Anna Bogdańska- Zarembina, „Próba modelowania struktury lekcji chemii”, Chemia w szkole, Warszawa, 1967
  6.  Anna Bogdańska- Zarembina „Pojęcie i symbolika chemiczna w procesie nauczania” Chemia w szkole, Warszawa, 1967
  7. Anna Bogdańska- Zarembina „ O pomiarze osiągnięć uczniów w zakresie chemii”, Chemia w szkole, Warszawa, 1977
  8. Anna Bogdańska- Zarembina „Formy zadań testowych”, Chemia w szkole, Warszawa, 1977

 

Dr Bogdańska miała też swoje publikacje książkowe:

  1. Anna Bogdańska – Zarembina, Andrzej Houwalt, „Metodyka nauczania chemii”, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1970
  2. Anna Bogdańska – Zarembina, J.Czerwińska, H.Kowalski, „Pracowania i klasa – pracownie fizyko – chemiczne”, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1967
  3. Anna Bogdańska – Zarembina „Program nauczania dla szkoły podstawowej” ,Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa  1996.

Oraz podręczniki dla uczniów szkół podstawowych i średnich, oraz poradniki metodyczne dla nauczycieli. Wszystkie jej publikacje były stworzone przez jej głęboką potrzebę dzielenia się swoim doświadczeniem z innymi dydaktykami oraz chęć służenia uczniom. Najważniejsze dla niej były cele dla których dana książka miała być publikowana i to aby publikacja była jak najlepiej przygotowana i użyteczna a nie względy ekonomiczne z tytułu wydania książki.

Dr Anna Bogdańska Zarębina była osobą bardzo wymagającą – względem innych ale i głównie względem siebie. Każda jej publikacja była pisana tylko wtedy, gdy była przekonana, że pisane przez nią informacje i opisywane doświadczenia będą ważne. W ten sposób zrodził się pomysł napisania podręczników przyjaznych uczniowi, czyli opracowanych w sposób ukazujący uczniowi, że chemia może być ciekawa i pasjonująca.

W pisaniu książek towarzyszyła Dr Annie obszerna literatura z naukowych czasopism, także śledzenie najnowszych osiągnięć nauki oraz poszukiwanie ciekawostek związanych z opisywanym tematem, również dotyczących wielkich chemików i anegdot z ich życia. Wszystkie te informacje autorka potrafiła połączyć z treściami merytorycznymi tak, aby ukazać uczniom ciągły rozwój nauki oraz zachęcić i zainteresować ich i udowodnić potrzebę zdobywania wiedzy. Przykładem tego może być książka „Chemia nie jest trudna” (Anna Bogdańska- Zarembina, Chemia nie jest trudna, WSiP, Warszawa, 1990)

Jej wielką troską była jasność treści zawartych w podręcznikach. Starała się pisać piękną polszczyzną, gdyż uważała, że ważne nie jest tylko nauczanie ale i wychowanie człowieka tak, aby miał on określoną wiedzę, był kulturalny, obdarzony głębokim humanizmem, a więc określonym stosunkiem do środowiska w którym żyje. Uważała to za obowiązek każdego autora, głównie dla piszącego na potrzeby edukacji.

 

Opracowała Katarzyna Bochniarz

w oparciu o wiadomości znalezione w czasopiśmie „Chemia w Szkole”

oraz podane przez prof. dr hab. Piotra Müldnera-Nieckowskiego.