Poczet Dydaktyków Chemii

Prof. zw. dr hab. Hanna Gulińska

 

 

Hanna Gulińska ukończyła studia na Uniwersytecie imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z wynikiem bardzo dobrym, broniąc pracę magisterską pt. "Rola podstawników w reakcji katalitycznego utleniania silanów”, napisaną w Zakładzie Chemii Nieorganicznej, pod kierunkiem prof. dr hab. Bogdana Marcińca.

Doktoryzowała się na podstawie rozprawy „Oddziaływanie międzycząsteczkowe trójalkoksy silanów z rozpuszczalnikami organicznymi i ich wpływ na reaktywność wiązania Si-H w obecności elektrofilowych odczynników”. Promotorem pracy był prof. dr hab. Bogdan Marciniec.

Stopień doktora habilitowanego uzyskała w 1998 r. na Wydziale Chemii UAM w Poznaniu na podstawie pracy „Strategia multimedialnego kształcenia chemicznego”. Tytuł profesora zwyczajnego otrzymała z rąk prezydenta Lecha Kaczyńskiego w roku 2008, a profesora zwyczajnego w roku 2011.

Po ukończeniu studiów podjęła pracę w Zakładzie Dydaktyki Chemii UAM w Poznaniu, gdzie pracuje do chwili obecnej.

W swojej pracy pełniła szereg funkcji: w latach 2002-2008  pełniła funkcję prodziekana ds. studenckich na Wydziale Chemii UAM, w latach 2006-2012 przewodniczącej Sekcji Dydaktycznej Polskiego Towarzystwa Chemicznego (wcześniej v-przewodniczącej). W tym samym czasie była członkiem Rady Programowej Microsoft Partnerstwo dla Przyszłości, członkiem Rady Programowej Uniwersyteckiego Centrum Kształcenia Nauczycieli oraz przewodniczącą Komisji Dyscyplinarnej dla studentów UAM. Od roku 2007 jest kierownikiem Zakładu Dydaktyki Chemii. Prof. Gulińska jest rzeczoznawcą MEN do oceny merytorycznej i metodycznej podręczników z zakresu chemii, a od roku 2012 członkiem Komitetu Chemii PAN, oraz członkiem Zespołu Nauk Ścisłych Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Wchodzi w skład wielu rad programowych czasopism, np.: Orbital, Wiadomości Chemiczne, Chemik.

 Prof. Hanna Gulińska prowadzi badania z zakresu dydaktyki chemii w zakresie: strategii multimedialnego kształcenia chemicznego (m.in. z wykorzystaniem tablicy interaktywnej i urządzeń do automatycznej kontroli i oceny), wizualizacji zagadnień chemicznych, form szkolnego podręcznika oraz struktury i zasobów multibooków i materiałów elektronicznych na platformach edukacyjnych, nauczania zdalnego (w tym e-learningu i blended learningu), roli eksperymentu chemicznego w kształceniu chemicznym zdolności poznawczych uczniów w zakresie nauk przyrodniczych, skuteczności stosowania metod alternatywnych w nauczaniu zagadnień przyrodniczych.

 Za szczególne osiągnięcia prof. Gulińskiej należy uznać: wydanie pierwszego w Polsce multimedialnego podręcznika do nauczania chemii „Chemia z elementami ekologii” (1995 prototyp, a następnie w latach 1999-2002 trzy części, 6 dysków CD-ROM, pakiety rozszerzeń internetowych (, nagroda na Targach Edukacja XXI, zalecenie MENiS), podręczników chemii do gimnazjum „Ciekawa chemia” wraz z szeroką obudową multimedialną i metodyczną (2006 i kolejne wydania uzupełnione i rozszerzone o multibooki i zbiory ćwiczeń na WSiPnet w kolejnych latach), podręcznika „Chemia to podstawa” wraz z jego obudową multimedialną i pakietem laboratoryjnym ChemLab (2012).

W swoim dorobku prof. dr hab. Hanna Gulińska posiada nie tylko wiele książek i podręczników szkolnych, ale również publikacji w czasopismach i monografiach, oraz pakietów multimedialnych.

Prof. Gulińska promuje osiągnięcia polskiej dydaktyki chemii w kraju i poza jego granicami (międzynarodowe konferencje, spotkania z nauczycielami i uczniami, warsztaty laboratoryjne i komputerowe, pokazy eksperymentów chemicznych.) Przez wiele lat była współorganizatorem a następnie organizatorem "Szkoły Problemów Dydaktyki Chemii". Doprowadziła do utworzenia medalu im. Zofii Matysikowej wręczanego od 2007 przez Polskie Towarzystwo Chemiczne szczególnie zasłużonym nauczycielom w kraju. Jest opiekunem licznej rzeszy magistrantów i doktorantów.

Kierowała wieloma grantami oraz brała udział w wielu projektach badawczych dotyczących dydaktyki chemii. Należą do nich między innymi:

Projekt „e-Akademia Przyszłości” (w ramach programu Kapitał Ludzki, WSiP – MEN 2009-2012)

Projekt „Kolegium Śniadeckich – innowacyjny program nauczania przedmiotów przyrodniczych”, nauczanie wyprzedzające (w ramach programu Kapitał Ludzki, OFEK – UAM 2010-2013)

Za swoje zasługi uhonorowana została nagrodami Rektora, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodą Polskiej Akademii Umiejętności.

Jej zainteresowania pozazawodowe to muzyka, film, taniec, narty, kajakarstwo, góry, wyprawy ekstremalne.

Na podstawie jej osiągnięć można zaliczyć ją do grona najwybitniejszych polskich dydaktyków chemii.

Wybrane książki których autorem i współautorem jest prof. Hanna Gulińska.

Burewicz A., Gulińska H., Podręcznik „Niektóre problemy dydaktyki chemii” (obudowa w postaci 12 wideoprogramów, pierwszy i jedyny w Polsce podręcznik tego typu do dydaktyki chemii), OFEK 1991

Burewicz A., Gulińska H., Miranowicz N. „Chemia, która zadziwia” – 60 eksperymentów chemicznych, o znacznym stopniu trudności wraz z animacjami wyjaśniającymi mechanizmy zachodzących procesów (płyta CD-ROM), OFEK 1993

Burewicz A., Gulińska H., Miranowicz N., „Od probówki do multimediów” (obudowa w postaci programów internetowych – animacje, dynamiczne modele, interaktywne ćwiczenia i zadania), WSiP 1995

Gulińska H., Bergandy W., Jagodziński P., Burewicz A., Zestaw 85 wideoprogramów
do nauczania chemii i 45 do nauczania przyrody, Wyd. Nauka, Warszawa 1994-1999

Burewicz A., Gulińska H., (red), Dydaktyka chemii, Wyd. Naukowe, Poznań 2002

Burewicz A., Gulińska H., (red), Dydaktyka ochrony środowiska. Podręcznik multimedialny,
(sześć dysków CD-ROM, jeden dysk DVD), Wyd. KBN, Poznań 2004

Gulińska H., Smolińska J., „Ciekawa Chemia, część 1, 2, 3” (podręczniki do gimnazjum wraz z papierową i elektroniczną obudową i zbiorem zadań na portalu edukacyjnym WSiPnet oraz multibookiem), WSiP 2009-2012

Gulińska H., Kuśmierczyk K., „Po prostu chemia” (podręcznik do szkoły ponadgimnazjalnej wraz z pełną obudową drukowaną i elektroniczną), WSiP 2012

Gulińska H., Panek D., Sporny Ł., „Chemia Mini-Lab”, Zestaw do doświadczeń z chemii w małej skali wraz z zeszytem badawczym, WSiP 2012

Gulińska H. (red.), „Multimedialny leksykon eksperymentów chemicznych”, filmy  edukacyjne, zadania interaktywne, e-learning, tablica interaktywna, NCN 2012

opracowanie -  Katarzyna Różowicz, na podstawie informacji uzyskanych od Prof. Hanny Gulińsjkiej.
Tekst przygotowany do książkowego wydania "Poczet Polskich Dydaktyków Chemii"