Poczet Dydaktyków Chemii

Prof. dr hab Ryszard Gmoch urodził się 16 czerwca 1948 roku w Dąbrowicy Dużej. W 1966 r. ukończył Liceum Pedagogiczne w Leśnej Podlaskiej, następnie rozpoczął studia na Wydziale Chemii WSP w Opolu, które ukończył w 1971 r., uzyskując stopień magistra chemii. Bezpośrednio po studiach rozpoczął pracę w Zakładzie Dydaktyki Chemii, Wydziału Chemii w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Opolu. W następnych latach prowadził badania naukowe nie tylko w zakresie dydaktyki chemii ale również z elektrochemii. Efektem tych badań była napisana w 1983 r. pod kierunkiem prof. dr. hab. Jana Paściaka rozprawa doktorska pt.: Polarograficzne badanie niektórych pochodnych alkenowych w wodno-alkoholowych solach rtęci(II). Pracę tę obronił z wyróżnieniem na Wydziale Matematyki Fizyki i Chemii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, uzyskując stopień doktora nauk chemicznych. W 1997 r. Profesor uzyskał kolejny stopień, tym razem była to habilitacja z zakresu pedagogiki (a dokładniej z dydaktyki chemii) w Katedrze Metodyki Nauczania Chemii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Hercena w Sankt Petersburgu. Konsultantem naukowym przewodu habilitacyjnego była prof. dr hab. Maria S. Pak.

W 2000 r. dr hab. R. Gmoch otrzymał stanowisko profesora nadzwyczajnego UO, przenosząc się z Wydziału Chemii UO do Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. W trakcie pracy w opolskiej uczelni pełnił wiele różnych funkcji np.: m.in. prodziekana Wydziału Historyczno-Pedagogicznego UO, opiekuna studenckich praktyk pedagogicznych, eksperta MEN do spraw awansu zawodowego nauczycieli, członka Senackiej Komisji ds. Kształcenia i Studentów, wydziałowego koordynatora ECTS, przewodniczącego komitetu organizacyjnego seminariów naukowych (zorganizował 10 międzynarodowych seminarów z zakresu dydaktyki chemii). W latach 2001-2004 prof. Ryszard Gmoch sprawował opiekę naukową z ramienia UO nad raciborskim Kolegium Nauczycielskim.

Prof. dr. hab. Ryszard Gmoch prowadzi szeroką współpracę w zakresie dydaktyki z uczelniami zagranicznymi w Czechach (Uniwersytet Karola w Pradze, Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu, Uniwersytet w Hradec Kralove, Uniwersytet Ostrawski, Uniwersytet Zachodnioczeski w Pilźnie), Rosji (Uniwersytet Pedagogiczny im. Hercena w Sankt Petersburgu) oraz Słowacji (Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy, Uniwersytet Komeńskiego w Bratysławie).

Dorobek naukowy Profesora obejmuje grubo sto publikacji (zarówno krajowych jak i zagranicznych), w tym ok 20 książek. Oto tytuły niektórych z jego publikacji:

–  R. Gmoch,  Wybrane problemy komputerowego wspomagania kształcenia chemicznego, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1995;

–  A. Sztejnberg, R. Gmoch, Zadania testowe z chemii jako narzędzia sprawdzania i doskonalenia wiedzy uczących się, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1999;

–  R. Gmoch, A. Sztejnberg, J. Hurek,  Checking the Knowledge of Chemistry Students in Kinetics and Chemical Equilibrium by the Conventional test and the Computer test Using the Pyramidal Metod of Adaptive Test, w: Science Education and Society, Gaudeamus, University Hradec Kralove, vol.1, 1999;

–  R. Gmoch (red.), Jakość kształcenia a kompetencje zawodowe nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2003;

–  R. Gmoch, A. Krasnodębska (red.), Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005.

W uznaniu szczególnych osiągnięć naukowych Profesor Ryszard Gmoch uzyskał nominację i zaszczytny wpis do wydanej w 2004 roku przez Polskie Towarzystwo Biograficzne „Złotej Księgi Nauk Humanistycznych”

opracowanie Małgorzata Nodzyńska